تمایز مسجد شیخ زاید را در معماری با سایر مساجد

مسجد روحانی زاید در کنار حجم بی سابقه و معماری خاص، خصوصیت های مختلف دیگری داراست. این مسجد به صورت نمونه روزمره نرم افزار ها و رویدادهای مختلفی را میزبانی می نماید و در کنار بازدید همگانی، زمانی را به برپایی نماز جماعت تخصیص می دهد. همینطور درین مسجد کتابخانه ای بی سابقه وجود دارااست که نسخه ها خطی و ارزشمندی از لهجه های متفاوت مسجد امین مشهد را در مجموعه خویش مکان داده میباشد. از سایر نکات دیدنی اعتنا درباره مسجد شیخ زاید آن است که برای ساختش هزینه ای نزدیک به 2 میلیارد درهم (3600 میلیارد تومان) صرف شد!

 

در‌صورتی‌که برای شناخت بیشتر با مسجد روحانی زاید کنجکاوید و مایلید از جزییات شکوه این بنا بیشتری بدانید، یار ما بمانید...


از آغاز قرار بود مسجد روضه خوان زاید به بنا ای نمادین در مرزوبوم امارات و تک تک جهان بدل گردد و از این رو محل تشکیل داد مسجد مداقه ویژه ای داشت. بدین ترتیب برای تشکیل داد مسجد، ورودی شهر جزیره ای ابوظبی مسجد سجاد مشهد را در لحاظ گرفتند تا با ورود از هر مورد از سه پل منتهی به جزیره، به راحتی بتوان مسجد روضه خوان زاید را پیدا کرد.

 

در ساخت مسجد روحانی زاید از معماری اهل ایران، مغولی و هندی-اسلامی سود گرفته گردیده و در پیاده سازی قسمت های متعدد، از بناهای شاخص این کشور ها الهام دریافت شد‌ه‌میباشد. پیاده سازی مسجد روضه خوان زاید بر عهده یوسف عبدلکی (Yousef Abdelky) بود و ساخت آن را کمپانی صنعتی و ایتالیایی سالینی امپرگیلو (Salini Impregilo) در مشت داشت. با نگاهی رزرو مسجد سجاد مشهد به معماری خاص این ساختمان، بیش از هر چیز ریزه کاری مخصوص و مخلوط یک دست آنان جلب اعتنا می نماید. یعنی کلاً هر عنصر معماری در مسجد روحانی زاید با چنان دقتی در کنار دیگر ارکان قرار گرفته که خیر صرفا منحصرا زیباست بلکه در ساخت تصویری یک پارچه و چشمگیر هم نقش دارااست.

 

به عنوان مثال نکاتی که تمایز مسجد روحانی زاید را در معماری سازه پررنگ می نماید، رنگ سپید و یکپارچه آن میباشد که به منجر وجود مرمر اعلاست. این سنگ مرمرها که از مرز و بوم مقدونیه وارداتی اند، در چگونگی حرف نخستین را میزنند و در معماری و مجسمه سازی بسیار آیتم توجهند. البته مجموعاًَ برای ایجاد کرد مسجد روحانی زاید به شماره تلفن مسجد سجاد مشهد کارگیری از مصالحی را در حق تقدم قرار دادند که خیر صرفا برای پیاده سازی مسجد مطلوب که بسیار بادوام بودند. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 5 ]

[ چهارشنبه 24 اسفند 1401 ] 11:10 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

بازسازى‌هاى اصلاحى مسجد الحرام در زمان خلفای عباسی

پس از مهدى عباسى، در طی معتضد و مقتدر عباسى، نصیب‌هاى کوچکى به قسمت‌هاى شمالى و غربى مسجد افزوده شد. از آن گزاره محل دارالندوه بود که از فرصت قُصَىّ بن کلاب در نادانی مسجد امین مشهد براى مشورت کردن قریش درباره کارهاى اساسی، در کنار مسجدالحرام درست شده بود. قرار بر آن بود تا صرفا قریشیانى که چهل سال از عمرشان قبل می‌باشد، بدین مجلس مشورتى وارد شوند. این محل تا اواخر قرن سوم هجرى برپا بود و زمانى که خلفا به حج مى‌آمدند، در آنجا اقامت مى‌کردند. در‌این مجال، به بناى دارالندوه بى‌توجهى شد و رو به تخریب بود. هرگاه باران مى‌آمد، گِل و لاى آن به مسجدالحرام سرازیر مى‌شد. این فرمان سبب ساز شکایت امیر مکه به معتضد عباسى (خلافت از ۲۷۹-۲۸۹) شد و وى از مسجد سجاد مشهد خلیفه خواست تا اجازه دهد آنجا را به مسجد بیفزاید یا به محلى براى اقامت حجاج تبدیل کند. معتضد این طرح را عهده دار شد و دستورش را صادر کرد. این افزایش در سال ۲۸۱ هجرى صورت گرفت.


مقتدر (خلافت از ۲۹۵-۳۲۰) نیز در سمت باب ابراهیم، محدوده‌اى را به مسجد ادامه داد. در زمان مستنصر بالله عباسى (۶۲۳-۶۴۰) همت‌هاى زیادى براى بازسازى و نوسازى ‌برخى از بناها صورت گرفت. یادگار این تجدید بناها، کتیبه‌هاى متعددى میباشد که از این خلیفه ‌در جاى‌هاى ‌چندى وجود دارد. از آن جمله براى تجدید بناى مطاف، کتیبه‌اى از این خلیفه در موزه رزرو مسجد سجاد مشهد حرم نگهدارى مى‌گردد. همچنین براى بناى مسجد البیعه در نزدیکى جمره عقبه، کتیبه‌اى از این خلیفه مو جود میباشد که روى دیوار آنجا برقرار باقی‌مانده هست.

 

پس از آن، جز بازسازى‌هاى اصلاحى که هر از چندى به وسیله خلفا و امیران در مسجدالحرام ایفا مى‌یافت، کارى صورت نگرفت. با این حالا روشن میباشد که کلاً مجال مملوکى و عثمانى، بناى رواق‌هاى شماره تلفن مسجد سجاد مشهد محیط مسجد، هر از چندى ترمیم و در مواردى از پایه بازسازى مى‌شد. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 9 ]

[ دوشنبه 22 اسفند 1401 ] 11:36 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

توسعه و گسترش مسجد نبوی در حین خلافت ابوبکر

مسجد مدینه نیز تا آن زمان قبله اش در نصیب شمال بنا بود و هنگامی خبر تغییر و تحول قبله به مسجد مدینه رسید، در میان نماز ظهر آن ها -نمازگزاران – نیز تغییر و تحول قبله مسجد امین مشهد دادند.

 

مورد تغییر تحول قبله منجر یک تغییر تحول اصلی در مساجد مدينه آن فرصت شد، یعنی تمامی درهای جنوبی مساجد بسته شد و نصیب جنوبی مساجد در مدینه طرف دیوار قبله دارای شبستانی جدید شد که بعید نیست این شبستان نو با همان مصالح شبستان کهن تشکیل شده باشد.

 

محراب در این زمان وجود نداشت و نبی در موقع نماز هر چیز را که در جوار دستشان بود همچون مسجد سجاد مشهد یک پاره سنگ و یا غالبا یک راز نیزه را برای نشان دادن جهت قبله در زمین فرو می کردند، که آن را محراب یعنی محل حرب و جنگیدن با هواهای نفسانی می نامیدند.

 

محل نشستن اصحاب صفه:

عده ای از مهاجرین که دارای خانه و کاشانه ای در مدینه نبودند و هر چه داشتند در مکه باقی نهاده و برای محافظت آیین خود به یاروهمدم و درپی فرستاده از مکه به مدینه هجرت کرده بودند، در باطن مسجد مدینه در شرق شبستان شمالی آدرس مسجد سجاد مشهد بر روی صفهای زندگی می کردند، و همچون فقیرانی که هیچ نداشتند، روزها روزه داشتند البته شبها تا صبح به عبادت و رمز و نیاز می پرداختند. حضرت رسول(ص) نیز به آن‌ها لطف ویژه ای داشتند و صدقات مومنین را به آن‌ها عطا می فرمودند. این محل دارای شهرت به محل نشستن اصحاب صفه شد و اینک در محل در ورودی باب النساء وجود داراست.

  

الف- در حین خلافت ابوبکر (۱۱ تا ۱۳ ه. ق):

 

در این زمان غیر از آتش سوزی کوچکی که در خانه زهرا(س) واقعه، در ساختمان آدرس مسجد سجاد مشهد مسجد تغییر تحول دیگری روی نداد.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 7 ]

[ شنبه 20 اسفند 1401 ] 11:26 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

برخی عناصر مهم لازم به ذکر در مسجد بین المقدس

دو ردیف نیز در طرفین ورودی این نمازخانه دیده میشود. در سمت راست این محراب یک پلکان چهارپله ای می‌بینیم که به یک پله پنجمی که طول بیشتری دارااست و محل استقرار مقام مذهبی بوده منتهی میشود، پیش از ورود به محل پرستش، دهلیزی وجود دارد که حیاط را از سه طرف اشراف کرده و سقف آن به وسیله شش ردیف حمل می شود، و در مسجد سجاد مشهد غایت ورودی در راءس دیوار مقابل تالار عبادتگاه درنظرگرفته شده می‌باشد.

 

عناصر مهم لازم به ذکر در طرح این سازه عبارتند از :

 

وجود یک حیاط با ابعادی در حدود بعد ها نماز منزل که از سه طرف با دهلیز اهل یک محل میباشد

هیبت نماز منزل که پهنای آن از عمقش مسجد امین مشهد بیشتر می باشد

وجود یک محراب برای نشان دادن جهت بیت المقدس

وجود یک منبر برای ارشادوراهنمایی.

گلون، این نظر را دارد: «مقدار ناچیزی که اینک از صورت مسجد نبی در مدینه بافی میباشد به ما این اذن را میدهد که شباهت هایی دربین این دو سازه بیابیم». تفاوت هایی نیز وجود دارااست که یکی به عمل نرفتن رزرو مسجد سجاد مشهد هیچ ردیف در ساختمان شبستان (نماز منزل و دیگری نیمکتهای سنگی در طی دیوارها تحت عنوان نشیمن میباشد. )

 

تاریخچه سفر نبی از مکه به مدینه:

 

حضرت پیامبر اکرم (ص) ۱۳ سال پس از بعثت گرامی شان، در مکه به هدایت و تبلیغ پرداختند، اما همیشه مورد بی حرمتی و حتی ضرب و شتم و شکنجه کفار قریش قرار می گرفتند. تا این که با بیعت های متواتر شماره تلفن مسجد سجاد مشهد که از طرف قبایل مسلمان گردیده عموم یثرب با آن حضرت به فعالیت آمد، آیتم حکومت اسلامی در آن دیار فراهم شد و حضرت فرستاده اکرم (ص) در روز پنج‌شنبه اول ماه ربیع الاول از مکه یار با یکی یاران خویش خارج آمدند و به قصد مدینه مسافرت فرمودند. 

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 6 ]

[ دوشنبه 15 اسفند 1401 ] 11:49 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

قانون های بازدید از مسجد پاد شاه احمد

به همین جهت خوب میباشد در حین برپایی نماز از مسجد پاد شاه احمد بازدید نکنید. توصیه می کنیم برای بازدید از مسجد حداقل 1 الی 2 ساعت وقت بگذارید تا به راحتی در جو معنوی قاضی در دور و بر مسجد غرق گردیده و لذت ببرید. خلصه‌ی این مسجد تعجب آور مسجد امین مشهد به روح و جانتان می‌چسبد، حتی درصورتی که مسلمان هم نباشید.


خانم‌ها برای ورود به مسجد پاد شاه احمد باید مو سر سر و دست‌های خویش را بپوشانند. بنابراین پیش از ورود به مسجد مطلقا روسری یا این که شال به رمز کرده و اگر‌که پیراهن آستین کوتاه به بدن دارید، شال را روی دست‌ها بیندازید. البته در ورودی مسجد هم سرپوش وجود دارااست که به بدون پول در چنگ گردشگران قرار می گیرد.

پوشیدن شلوارک و دامن کوتاه برای خانم‌ها ممنوع میباشد. بانوان بایستی لباسی به بدن داشته باشند که پاها را تا مچ بپوشاند.

آقایان برای ورود به مسجد پاد شاه احمد بایستی شلوار بلند (شلواری که تا زیر زانو بیاید) بپوشند. از ورود آقایان با شلوارک به مسجد آبی‌رنگ خودداری میشود.

ورود به بنای داخلی مسجد آبی رنگ و شبستان آن با کفش ممنوع است. براین اساس پیش از ورود می بایست کفش‌ها را درآورده و در کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید. این کیسه‌ها در ورودی مسجد و به رایگان در مشت گردشگران مسجد سجاد مشهد قرار می‌گیرد.

به کار گیری از مکان نما دوربین برای عکاسی از معماری درون مسجد آبی ممنوع است.

با عکاسی از افرادی که در فعلا نمازخواندن هستند، مزاحم آنها نشوید.

 

 

جالب های گوشه و کنار مسجد آبی رنگ

مسجد آبی در یکی بخشها تاریخی و جالب استانبول قرار دارد و به همین ادله بخش اعظمی از جالب‌های شهر در جوار آن قرار دارا‌هستند؛ برای مثال مسجد جالب ایاصوفیه و بازار چاشنی که یک کدام از بازارهای ارزان استانبول برای خرید میباشد. مجموعاَ جالب‌های گوشه و کنار مسجد آبی آدرس مسجد سجاد مشهد رنگ عبارتند از:

موزه هنرهای اسلامی و ترکی (Museum of Turkish and Islamic Arts): 130 متر – 2 دقیقه پیاده روی

مسجد فیروز آقا (Firuz Ağa Mosque): 230 متر – 3 دقیقه پیاده روی

بازار چاشنی (Arasta Bazaar): 270 متر – 3 دقیقه پیاده روی

حمام خرم سلطان ایاصوفیه (Ayasofya Hurrem Sultan Hamam): 270 متر – 3 دقیقه پیاده روی

آب انبار باسیلیکا سیسترن (Basilica Cistern): 290 متر – 4 دقیقه پیاده روی

مسجد ایاصوفیه (Hagia Sophia): 300 متر – 4 دقیقه پیاده روی

موزه باستان شناسی (Archaeological Museum): 500 متر – 6 دقیقه پیاده روی

قصر توپکاپی (Topkapi Palace): 550 متر – 7 دقیقه پیاده روی

بازار بلندمرتبه استانبول (Grand Bazaar): 1000 متر – 13 دقیقه پیاده روی

 

حرف آخری درباره مسجد آبی‌رنگ استانبول

مسجد آبی رنگ یکی زیباترین و باشکوه‌ترین مساجد استانبول است. شاید بعضا گردشگران گمان نمایند که‌این سازه فقط یک مسجد میباشد. البته این مسجد از حیث معماری به قدری خوشگل و باشکوه می باشد که هر فردی را فارق از اعتقادات و مذهب شماره تلفن مسجد سجاد مشهد به خویش جذب می‌نماید. آرزو‌میباشد‌ بعداز بازرسی این نوشته ی علمی بتوانید با آشنایی بهتری از مسجد آبی‌رنگ بازدید کرده و از آن لذت ببرید. در نقطه پايان درانتظار اظهار نظر، تجربیات‌ها و پرسش‌های شما درباره مسجد فرمانروا احمد استانبول هستیم.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 8 ]

[ شنبه 13 اسفند 1401 ] 13:37 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

مرقد مطهر پیامبراعظم محمد پیامبر الله در مسجد مدینه

سعودی ها در این گسترش و نوسازی ، دربی به نام باب عبدالعزیز در دیوار شرقی و با عثمان بن عفان ، باب المجیدی و باب عمربن الخطاب در دیوار شمالی مسجد و دربی به نام باب السعود در دیوار غربی ، حد فی مابین باب الرحمه مسجد سجاد مشهد و باب السلام ، به نحو باعظمتی تأسیس کردند و آنچه که تعمیر و تجدید بنا و تجدید رنگ و سفیدکاری و ... در بنای کهن و مناره ها و حجره و گنبد ضروری بود ، اجرا گرفت . که تا کنون تداوم دارد .

 

در طول ملک سعود و ملک فیصل نسبت به خریداری ساختمان و بناهای فضا مسجد خاصه در نصیب غربی مسجد و تسطیح آن جهت نمازگزارانی که در اثر کثرت جمعیت توفیق یافتن مکان در مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) را ندارند مسجد امین مشهد اقدامات اصلی گردید که تا کنون در دست اقدام میباشد و با اجرای این طرح مسجدالنبی (صلی الله علیه وآله و سلم) ، گسترش زمین های مسطح به شعاع زیادی از شمال و جنوب و شرق و غرب تسلط شود .

  

صحابه نبی پیرامون این زمینه که محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) را کجا دفن کنند ، به شور و رای زنی رزرو مسجد سجاد مشهد پرداخته اند . کسانی حیث دادند در کنار منبر، بعضی دیگر قبرستان بقیع را توصیه دادند و گروهی دیگر مصلی را محل مناسب دانسته اند و ...

 

ولی در نهایت این اظهار نظر رایی آیتم توافق قرار گرفت که بر گفته ای از فرستاده مستند بود . فرستاده فرموده بود : « مامات رسول الا دفن نظر یقبض » یا به لفظ دیگر « انما تدفن الاجساد لحاظ تبقض الارواح » یا « ما توفی الله نبیاً قط الادفن شماره تلفن مسجد سجاد مشهد حیث تقبض روحه » یا « ما دفن پیامبر الا فی مکانه الذی قبض الله فی نفسه » ...

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 24 ]

[ چهارشنبه 10 اسفند 1401 ] 10:49 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

مرمت مسجد نبوی در زمان مستعصم بالله

مورخان در تاریخ مدینه حادثه نظردارند که مردم مدینه پس از مشاهده اثر ها و بقایای بجای مانده از مسجد و عدم تواناییشان در مرمت و ترمیم آن نامه ای به خلیفه وقت مستعصم بالله بن مستنصربالله نوشته ، گستردن اسف انگیز بنای مسجد سجاد مشهد  را به اگاهی او رساندند .

 

مستعصم بالله معماران را با لوازم و لوازم ساختمانی به سوی مدینه بسیج نمود. آن‌ها آغاز سال 655 قمری شروع به تجدید بنای مسجدالنبی (صلی الله علیه و آله و سلم) نمودند. ولی با تمرکز به ریزش سقف بر روی بنای بقاع محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) معماران و بزرگان مدینه جرأت و نحوه تطهیر حجره و مرقد را درخود نیافتند و نامه ای جهت تعیین تکلیف به خلیفه نگاشتند رزرو مسجد سجاد مشهد اما درگیری خلیفه و ستیز شهروندان بغداد با تاتارهای مهاجم به پاسخ مقتضی نتایج نشد و حجره به همان سان باقی ماند .

 

چون مردم در سال 655 قمری امکان و اقتضای ترمیم را به دست آوردند و حدود حجره و مرقد و روضه را شناختند ، با رعایت دقیق موازین دینی و تاریخی، سقف حجره و اطراف آن را تا دیوارهای قبله و سمت شرقی آن و باب جبرئیل ، آدرس مسجد سجاد مشهد روضه و منبر را ترمیم و بازسازی کردند .

 

در سال 656 قمری که بر اثر نزاع بغداد با تاتارها ، ارتباط مدینه با راس خلافت قطع شده بود وسایل موردنیاز جهت ادامه تعمیرات بنای مسجد از جانب منصور نورالدین ابن معزایبک صالحی امیر مصر تأمین گردید . و در جهت تسریع و اهتمام بیشتر شماره تلفن مسجد سجاد مشهد به دستور مرمت از طرف امیر یمن مظفر شمس الدین یوسف بن منصور عمربن علی ازبنو رسول یمن که از سال 647 قمری بر زیبد و عدن حکومت می‌راند ، وسایل و دارایی و معماران یمنی به سوی مدینه رهسپار شدند .

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 7 ]

[ دوشنبه 8 اسفند 1401 ] 10:42 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

دستگاه های خنک کننده آب در مسجد نبوی

در تحت زمین این پیشرفت محوطه وسیعی به وسعت پروژه بسط احداث شده است که در‌این محوطه دستگاه های تهویه و تبرید که تعداد آن ها به 144 دستگاه می‌رسد، شغل گذاشته شد‌ه‌است. همچنین ، در‌این محوطه ذیل زمینی اتاق هایی برای در اختیار گرفتن مسجد امین مشهد دستگاه ها و حفظ های امنیتی ، تهیه و تنظیم صدا و سایر خدمات ایجاد شده است.

 

گوشه و کنار توسعه را محوطه های جالبی برای ادای نماز حجاج و معتمرین به مساحت 235000 مترمربع احداث گردیده که کف آن بوسیله سنگ های مرمر زیبای (گرم نشو) و همچنین گرانیت رنگی، با گونه های هندسی و اسلامی زیبایی تزئین گردیده است. و همین محوطه هاست که در طول ازدحام حجاج ظرفیت نمازگزاران را به حدود یک ملیون نفر مسجد سجاد مشهد میرساند.

 

هم‌زمان با این گسترش ، پروژه ایجاد کرد ایستگاه های تبرید و همچنین تامین برق مایحتاج مسجد نیز به اجرا رسید. این طرح در 7 کیلومتری مسجد النبی و در زمینی به مساحت 70000 مترمربع ایجاد شده و از یک‌سری ساختمان درست شده می باشد که از جمله آنها می اقتدار ساختمان دستگاه های تهویه و ساختمان دستگاه های تشکیل داد فشار و همچنین ساختمان تولید برق احتیاطی برای اوقات آدرس مسجد سجاد مشهد ضرورت را نام موفقیت.

 

دستگاه های خنک کننده از شش موتور گرانقدر که قدرت خنک کنندگی هرکدام از آن ها 3.400 تن و یا به عبارتی 819000 متر مکعب در ساعت است ساخته شده اند.

 

هوای خنک ساخت شده از طریق این تونل هفت کیلومتری که عرض آن 6.10 متر و ارتفاع 4.10 متر میباشد توسط یک لوله به قطر 90 سانتی متر و یار با آب خنک به محوطه ذیل زمین مسجد النبی منتقل شده و به 144 دستگاه تهویه منصوب در آنجا انتقال می یابد و از طریق این دستگاه ها مجموع مسجد النبی خنک میگردد، آب برگشتی نیز به وسیله لوله دیگری که قطر آن هم 90 سانتی متر هست رزرو مسجد سجاد مشهد از طریق همان تونل به محل اول خود بر می شود و این فعالیت مرتبا تکرار می شود. در‌این تونل 31 اتاق برای خنک کردن آب و پمپاژ آن وجود دارااست.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ شنبه 6 اسفند 1401 ] 10:50 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ثواب زیارت عاشورا در مسجد مقدس جمکران

روش قدیمی مسجد جمکران ، از طرف روستای جمکران بود . دسته چهل نفری طلاب، هنوز به ده جمکران نرسیده بودند که درهای عفووبخشش باز شد و باران رحمت ، سیل‏آسا فرو جاری شد و طلاب، ناچار شدند که جامه‏های خویش را مسجد امین مشهد درآورند ، حتی کفش‏های خویش را به دست گرفتند ، از در میان سیلاب‏ها عبور کردند .

 

این رخداد‏ی تاریخی را نخستین توشه، از دانشمند معظم حجة‏الاسلام والمسلمین معلم محمد امین رضوی صاحب و مالک کتاب بها‏مند تجسم اعمال – که خویش جزء چهل بدن بود – شنیدم .

 

بسیاری از آن چهل بدن، به عفووبخشش ایزدی پیوسته‏اند ، اما الحمدلله ، بعضی از آن ها مسجد سجاد مشهد در قید حیات میباشند که خواننده‌گان گرامی، می‏توانند از آنها تفحص نمایند .

 

جدیدا ، این ماجرا از گویش حضرت آیة‏الله حاج سید مهدی اخوان مرعشی و حجة‏الاسلام والمسلمین آقای گل محمدی ابهری ، منتشر شد‌ه‌است [20]

 

بسیار مطلوب می‌باشد که مراجع بزرگوار عصر ما نیز در خطاها دنیوی و معنوی ، عموم را به مسجد مقدس جمکران و ختم زیارت عاشورا به طور مجموعه جمعی در آن میعادگاه عاشقان ، فرا خوانند .

 

این رخداد‏ی تاریخی را اولیه توشه، از دانشمند معظم حجة‏الاسلام والمسلمین استاد محمد رزرو مسجد سجاد مشهد امین رضوی صاحب و مالک کتاب ارزش‏مند تجسم اجرا – که خویش جزء چهل بدن بود – شنیدم .

 

بخش اعظمی از آن چهل بدن، به عفو وبخشش ایزدی پیوسته‏اند ، اما الحمدلله ، آدرس مسجد سجاد مشهد بعضا از آن‌ها در قید حیات هستند که خواننده‌گان گرامی، می‏توانند از آنان تحقیق نمایند .

 

اخیرا ، این ماجرا از زبان حضرت آیة‏الله حاج سید مهدی اخوان مرعشی و حجة‏الاسلام والمسلمین آقای گل محمدی ابهری ، منتشر گردیده است [20]

 

بسیار مطلوب می باشد که مراجع بزرگوار بعد از ظهر ما نیز در اشتباهات دنیوی و معنوی ، عموم را به مسجد مقدس جمکران و ختم زیارت عاشورا به طور مجموعه جمعی در آن میعادگاه عاشقان ، فرا خوانند .

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 8 ]

[ پنجشنبه 4 اسفند 1401 ] 10:45 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ماجرای زمین مسجد جمکران

حسن بن مثله می‏گوید: «من، برخاستم و آماده شدم‏» . چون به در سرای رسیدم، جماعتی از بزرگان را دیدم . سلام کردم . جواب دادند و خوشامد گفتند و من‌را به آن مقام که موقتا مسجد امین مشهد مسجد (جمکران) میباشد، آوردند .

 

چون نیک نگاه کردم، دیدم تختی نهاده و فرشی نیکو بر آن تخت کلان و بالش‏های نیکو گذارده و جوانی سی‏ساله، بر روی تخت، بر چهار بالش، تکیه کرده، پیرمردی در مقابل او نشسته، کتابی در اختیار گرفته، بر آن جوان می‏خواند .

 

بیش از شصت مرد که بعضی جامه‏ی سفید و برخی جامه‏ی سبز بر تن مسجد سجاد مشهد داشتند، بر گرد او روی زمین نماز می‏خواندند .

 

آن پیرمرد که حضرت خضر علیه السلام بود، من را نشاند و حضرت امام علیه السلام من‌را به نام خود خواند و فرمود: «برو به حسن بن مسلم [6] بگو: «تو، تعدادی سال میباشد که این زمین را عمارت می‏کنی و ما وخیم می‏کنیم . پنج‏سال زراعت کردی و امسال دیگرباره شروع کردی، عمارت می‏کنی . رخصت نیست که تو دیگر در این زمین زراعت کنی، باید هر چه از این رزرو مسجد سجاد مشهد زمین فایده‏برده‏ای، برگردانی تا در‌این موضع مسجد بنا کنند ».

 

به حسن بن مسلم بگو: «این جا، زمین شریفی می باشد و حق‏والا این زمین را از زمین‏های دیگر برگزیده و شریف کرده است، تو آن را گرفته به زمین خود ملحق کرده‏ای ! معبود، دو پسر جوان از تو گرفت و هنوز هم متنبه نشده‏ای! در صورتی از این شغل بر حذر نشوی، نقمت‏آفریدگار، از حوزه‌‏ای که گمان نمی‏بری بر تو فرو می‏ریزد » .

 

حسن بن مثله عرض کرد: «سید و مولای من! منرا در این زمینه، آدرس مسجد سجاد مشهد نشانی مورد نیاز می باشد; زیرا، مردم، کلام مرا بدون آرم و عامل نمی‏پذیرند».

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 9 ]

[ سه شنبه 2 اسفند 1401 ] 10:21 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]