مسجد جامع کبیر يزد

صدای اذانِ «مؤذن‌زاده» که در صحن مسجد سجاد مشهد  مسجد جامع گسترده یزد می‌پیچد، انگار آدمی یک‌سری پله به پروردگار مجاورت‌خیس ‏میشود و شکوهِ سازه، سراپایش را به گرمی در آغوش میگیرد. استادانِ دیرین و معمارانِ موفق‌دست پیشین، ‏استعدادی را که خدا در وجود آنها به امانت گذاشته بود، برای ساختن و آرایش کردنِ اینگونه عظمتی به شغل ‏بسته‌اند؛ برای بر پا کردنِ بنایی که دیگر مسجدهای شهر به آن رشک می برند. 
صحن بزرگ مسجد جامع تبارک ‏یزد، مجموعاَ ۱۰هزار مترِ مربع مساحت دارااست و بی‌ادله وجود ندارد که آن را مسجد جامع گسترده یزد می خوانند.

معماری مسجد جامع بزرگ یزد

‏ارتفاع مسجد 104 متر و پهنا مسجد حدود 99 متر میباشد و با داشتن 7 ورودی، به کوچه‌های دور و بر رویه پیدا ‏می‌نماید. این جای  رزرو مسجد سجاد مشهد مذهبی جالب، خیر تنها جایی برای طاعت و عبادت خداوند، بلکه جایی میباشد برای تحسینِ ‏هنرِ تعدادی‌صدساله‌ی اجدادمان که مقرنس‌هایی اینگونه شگفت‌انگیز بر سقف این سازه آفریده‌اند. شگفتی از ‏مسجد جامع شهر یزد، از به عبارتی بدوِ ورود آشکار میشود:
 سردرِ بسیار رفیعی که مانند آن را هیچ‌جا نخواهید ‏یافت، به بندگان معبود و بازدید کنندگان مسجد، عظمتِ مالک این منزل را یادآور می‌گردد. بعد از آن پا به ‏باطن مسجد میگذارید. فعلا گنبدی «خوابیده» میبینید که گویی در مقابل مناره‌های بلندِ آن، شاید ‏بلندترین در عالم، که قرار میباشد آدرس مسجد سجاد مشهد  در آن ها صدای اذان طنین‌افکن گردد، رمز به سجده‌ای ابدی فرو برده میباشد. چنانچه ‏بنای اساسیِ مسجد جامع بزرگ شهر یزد باشکوه را پِی و محور‌های آن بدانیم، این مسجد در بنا شده در وقتی ‏پی‌ریزی گردیده که ابداً مسجدی در فعالیت نبوده میباشد: در طی ساسانیان؛
 که شهر یزد، از شهرهای مقدسِ آنها ‏بود و امروزه نیز میباشد. طیِ صدها سال، مسجد جامع کلان یزد ذره‌ذره ساخته شد و شاهکارِ اساسیِ آفرینش این ‏مسجد، در قول تیموری ایفا گرفت. کتیبه‌های مسجد که با خطوط دقیق و دیده‌نواز کوفی و ثلث بر ‏کاشی‌های الواح نقش بسته‌اند، این مورد را اثبات می‌نمایند. مدلِ معماریِ مسجد، مدلِ «آذری» میباشد که ‏استادانِ فرمان، خصوصیت‌های شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  آن را میدانند و تا به امروز الهام‌نصیب معماران بخش اعظمی گردیده است.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 5 ]

[ شنبه 9 دی 1402 ] 10:50 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]