کلیسای وانک اصفهان

کلیسای وانک اصفهان یکی مشهورترین مسجد سجاد مشهد و مهمترین کلیساهای جمهوری اسلامی ایران میباشد. این کلیسای تاریخی در سال ۱۹۰۶ میلادی (۱۲۸۵ خورشیدی) تاسیس شده است. این جای تحت عنوان یک کدام از زیباترین کلیساهای کشور‌ایران و شهر اصفهان آوازه دارااست. درپی به معرفی، تاریخچه، ارزش بلیط، ساعت بازدید، موزه کلیسا وانک، لوکیشن و قسمت‌های متفاوت کلیسا وانک اصفهان و پیش‌بینی آب‌و‌هوای شهر اصفهان میپردازیم.

کلیسا وانک

کلیسای وانک
مطرح ترین و زیباترین کلیسای شهر و استان اصفهان، کلیسای وانک اصفهان میباشد. این سازه در محله تاریخی و زیبای جلفای رزرو مسجد سجاد مشهد اصفهان قرار گرفته میباشد. در ورقه ها آمده میباشد، که‌این بنای تاریخی در گلشن زرشک جلفا سازه گردیده است.

ورودی کلیسا وانک
این کلیسای تاریخی به اسم‌های سن سور و آمنا پرکیچ نیز خوانده میگردد. ریشه اسم این کلیسا از کلیسایی تاریخی با اسم سورپ آمنا پرکیچ وانک در حوزه‌ جوغا در نخجوان گرفته گردیده است. این کلیسای قشنگ به جهت نوع معماری و هنری که در آن بکار رفته میباشد، یکی‌از مشهورترین کلیساهای کشور ایران و شهر اصفهان میباشد.

ایوان کلیسا وانک
بنای مدرن کلیسا وانک در سال ۱۹۵۵ میلادی بر روی اساس‌های بنایی سابق که عمر آن به سال ۱۹۰۵ گشوده می‌گشت ایجاد شده است. این تاریخ مصادف با پادشاهی فرمان روا عباس دوم صفوی ست. این سازه با گنبدی تعالی و دیوارهایی مرتفع و طاقی آدرس مسجد سجاد مشهد  بلند و خوشگل محل اسکان خلیفه ارامنه کشور‌ایران و هندوستان میباشد. کاشی‌کاری و تزئینات این کلیسا ۹ سال زمان برد. در نصیب کلیساهای کشور ایران، می توانید دیگر کلیساهای سرزمین را مراعات کنید.

نگارگری های زیبای وانک
نمازخانه کلیسا وانک
هر کلیسا و جای مذهبی‌ای دارنده نمازخانه میباشد. نمازخانه کلیسای وانک اصفهان به صورت متوازی الاضلاع میباشد. این نمازخانه از دو مربع ایجاد شده است. مربع نخستین تحت عنوان شبستان و محلل عبادت عامه مردم ایجاد شده است. مربع دوم که صحیح ذیل گنبد والا و کلان کلیسا واقع شد‌ه‌است، با کاشی‌های آبی رنگ و قشنگ پوشیده گردیده‌است و محل اجرای سرودهای مذهبی ست. به سقف و گنبد که بنگرید نگارگری بسیار زیبایی خواهید روئت کرد که برگرفته از کتاب مقدس میباشد.

آحاد نگارگری‌هایی که دراین نمازخانه دیده میشود، داستانی شرعی را قصه می‌نماید. یکی‌از این نگارگری‌ها ماجرا خلقت بشر و حواست که دورتادور دیوار را فرا گرفته میباشد.

گنبد کلیسا وانک
به گنبد کلیسای وانک که بنگرید، تاریخ تشکیل داد ان را خواهید فهمید. این گنبد مخروطی صورت و با آن صورت و شمایل به روزگار صفویه گشوده میشود. این گنبد مشابه گنبد مساجدی میباشد که در زمانه صفویه تاسیس شده است. در باطن گنبد نگارگری‌های بسیار زیبایی با رنگ روغن با معنی ها مذهبی کشیده شد‌ه‌است.

گنبد کلیسا وانک
در پایین این گنبد نگارگری‌های شماره تلفن مسجد سجاد مشهد بسیار زیبایی کشیده شد‌ه‌است، که شمارا مسحور می‌نماید.

سقف کلیسای وانک
نگارگری‌ها و نگاره‌های کلیسای وانک
به درون کلیسای وان که وارد می شوید، با نگارگری‌های بسیار زیبایی روبرو خواهید شد. این نگارگری‌ها که با رنگ روغن کشیده گردیده‌است، هنر دست نقاشان ارمنی پررنگ زمان خود میباشد. مضمون و روایت نگارگری‌های روی دیوارها و سقف کلیسا فقاهتی و مذهبی ست.

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 4 ]

[ پنجشنبه 7 دی 1402 ] 10:49 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]