امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل

امامزاده سیدصدرالدین (ع) اردبیل ، از فرزندان مسجد سجاد مشهد  امام موسی کاظم (علیه السلام) میباشد که از بغداد روی به ولایت ری نهادند. زیرا به‌این شهر رسید از آنجا روی به ولایت اردبیل بنیان و در شهر سکنی گزید و در اردبیل درگذشت.حضرت سید صدرالدین (علیه السلام) یک کدام از امامزادگان اصلی و گسترده الشأن شمال کشور ایران در اردبیل میباشد. سازه بر اظهار و نقل تبار شناس نامی جمال الدین احمد بن علی حسینی دارای اسم و رسم به ابن عنبه متوفی به سال ۸۲۸ هجری قمری در کتاب (بحر الانساب) حضرت وی از فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (علیه السلام) میباشد. که با برادران رزرو مسجد سجاد مشهد  خویش «امامزاده باتقوا» و «امام زاده حمزه(علیه السلام)» به دارالارشاد اردبیل آمده و در آن اقامت گزیده اند.

بازسازی و مرمت

درین شهر حسینی به رواج معارف قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و تکثیر احکام الهی پرداخته اند.در بعضا از نسخه ها بحرالانساب از وی تحت عنوان صدرالدین بن عون بن موسی بن جعفر(علیه السلام) و در برخی نسخه ها دیگر با تیتر صدر الدین بن با تقوا بن موسی بن جعفر (علیه السلام) حافظه گردیده‌است. بنابرین یک کدام از امامزاده های دارای اعتبار درحال حاضر حاضر استان اردبیل به حساب آورده می شود که در نصفه اولیه قرن سوم هجری به اردبیل تشریف آورده اند . سازه به حیث صاحب و مالک «بحرالانساب» که یکی آدرس مسجد سجاد مشهد  کتاب ها اصلی دانش انساب (تبارشناسی) است در زمانه های قبلی دارنده ضریح و جلال و شکوه بوده میباشد. در حال حاضر با قرارگرفتن مرقد شریف این بزرگوار در شرایط خاص شهر اردبیل با تلاش اداره آحاد اوقاف وامور خیریه استان اردبیل در حالا نوسازی میباشد.

در قبل این مرقد مطهر دارنده گنبد و ضریح بوده و از اقصی نقاط قفقاز و آذربایجان و گیلان به زیارت آن مشرف می گردیده اند. آیتم اعتنا همگی عالمان وعارفان و قاطبه عموم مسلمان ادوار متفاوت بوده و در زمانه سلجوقی و آنگاه سلاطین صفوی احترام خاصی نسبت به  شماره تلفن مسجد سجاد مشهد حرم شریف وی معمول داشته گردیده و آباد بوده میباشد.


برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 12 ]

[ دوشنبه 18 دی 1402 ] 10:00 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]