مسجد; محل بیت المال مسلمانان

مسجد در بالا اسلام و آن‌گاه در زمان مسجد سجاد مشهد های بعد، مکانی برای حفظ خزانه کشور اسلامی بود. در کتب تاریخ اسلامی، فراوان اشاره شده است به جایی در مسجد به نام «قبة مال همه مردم » که خلفا ثروت نقدی عمومی را که از طریق زکات و مالیات اسلامی و غنایم جنگی به دست می آمد، در آن جا جمع و حفظ می کردند.

تقی الدین المقریزی در کتاب خطط درباره مسجد جامعی که عمروبن العاص در فسطاط مصر بنا کرد، می گوید: بیت المال مسلمانان در بالای فواره در مسجد جامع قرار داشت، که آن را اسامه بن زید تنوخی، متولی مصر در سال 970 ق. بنا کرد. در آن زمان، امیر مصر عبدالملک بن رفاعه الفهمی بود. (40)

ابن رسته، از علمای قرن سوم هجری، بیت المال ذکر شده را در کتاب الاعلاق النفسیه (ص 116) تعریف‌و‌تمجید کرده و گفته است: این مکان ، شبیه رزرو مسجد سجاد مشهد  قبه ای بود که دارای درهایی از آهن بود و در سمت جلوی منبر قرارداشت. (41)

مسجد جامع ابن طولون، که در سال 263 در قاهره ساخته شد، به فرمان خود وی، بعد از عشا قفل و بسته می شد; زیرا بیت المال در آن قرار داشت. (42)

این مساله، که خزانه دولت یا مال عموم در مسجد جامع شهر نگه داری می شد، نشانگر ارتباط محکم فی مابین مذهب و سیاست بود. بیش تر صاحب نظران معتقدند که این رسم از مجال های نخستین حکومت خلفا استارت شد; آن ها مسجد را محل امنی برای نگه داری ثروت ملی می دانستند.

ماهر میگوید: خزانه آدرس مسجد سجاد مشهد  شهر دمشق برای مدتی در مسجد اموی نگه داری می شد. (43)

پیدرسن می نویسد که در فلسطین، خزانه هر شهر در مسجد جامع آن شهر نگه داری میشد. (44)

6 مسجد و قضاوت

»المسجد قصر العدل » تعبیری است که طه الولی در کتاب المساجد فی الاسلام به کار برده هست.

علی(ع)، امیرالمؤمنین و خلیفه پیامبر الله(ص) ایام معینی از هفته در مسجد جامع می گرد هم آیی تا دربین مردم قضاوت نماید و در پرتو عدالت اسلامی، به حل و فصل اختلافات و منازعات مردم می پرداخت. (45)

دائرة المعارف اسلام از فعالیت قضاوت در مساجد به عنوان یک شغل سیاسی نام برده، می نویسد: این واقعیت که مسجد به عنوان دادگاه قضاوت مورد استفاده قرار می گرفت، نشان دهنده کار های سیاسی مسجد بود; زیرا از استارت، در جامعه مسلمانان، صدور رای به روش حکمیت از وظایف حکم کننده به شمار می آمد و چون بنیانگذار اسلام، حضرت محمد(ص)، بیش تر اختلافات را در مسجد حل و فصل می‌کرد، براین اساس، انجام این گونه امور، در مسجد پیش از تشکیل دادگاه های معمولی، از کارهای شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  ساده بود. (46)

برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 14 ]

[ يکشنبه 17 دی 1402 ] 16:28 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]