امامزاده محمد باقر اسفیدان

آرامگاه امامزاده محمد باقر اسفيدان مسجد سجاد مشهد   از  حرم متبرکه شهرستان بجنورد میباشد که بنای آن احتمالاً در دورۀ صفوی یا این که قاجار ایجاد شده است. پلان این آرامگاه مستطيلی میباشد و گنبدی با ساقۀ بلند سقف آن را پوشش مي دهد. این سازه دو ايوان دارااست: ايوان شرقی با پوشش قوسی که با مقرنس­ كاری ، گچبری و آيينه كاری تزئين گردیده و ايوان جنوبی با پوشش مسطح که به­ روی بعضی تخته ­های پرواز سقف اسم واقف و بانی خير برای ایجاد کرد و نوسازی سازه با مرکب خطاطی گردیده‌است. اين مقبره به امامزاده محمد باقر، از اولاد امام سجاد (ع) نسبت داده مي خواهد شد.

از نسل امام  رزرو مسجد سجاد مشهد سجاد (علیه السلام) است و آیتم احترام وعلاقه عموم اسفیدان و آبادی های محیط میباشد.به گفته همسایه از تاریخ دفن این امامزاده بیشتراز هزار سال می گذرد و طبق اظهارنظر یکی‌از ازکارشناسان اداره نگهداری ارثیه فرهنگی خراسان آرامگاه در قرن ششم هجری تاسیس شده است و عموم اسفیدان بر این باورند که وجود امامزاده سبب ساز شده در زمان قرنها آسیبی از جانب کوه به آن ها نرسد.

درباره شهید شدن امامزاده محمدباقر (علیه السلام) اسفیدان این قصه سینه به سینه نقل گردیده‌است که می‌گویند: بعد از به شهید شدن وصال امام رضا (علیه السلام) درزمان خلفای عباسی امامزاده محمدباقر نیز که به خراسان آمده بود گزینه تعقیب و آزار مأموران حکومتی قرار گرفته و با پیکری آسیب دیده به قربت اسفیدان میرسد در رمز روش رهگذری را چشم و از وی میخواهد که نهفته گاه او‌را به مأمورین نماد ندهد وخود در بالای درختی مخفی میشود با وصال کارگزاران حکومت آن مرد برخلاف قولی که داده بود با اشاره دیده ودهان به آنان می فهماند که امامزاده در بالای درخت نهفته گردیده‌است با کارشکنی آن مرد امامزاده به شهید شدن می‌رسد.

البته ابن عنبه درعمده الطالب آدرس مسجد سجاد مشهد  ازمهاجرت محمد صفی الدوله که با ده واسطه به امام سجاد منتهی می‌شود خبر داده میباشد که نسب او از این قرار میباشد:

محمد صفی الدوله بن عبدالله بن محمد بن عبدالله بن ابومحمد محمدحسن بن ابوعبدالله الحسین بن محمدالاکبر ابن قدمت بن یحیی بن ابی عبدالله الحسین بن زید شهید بن امام زین العابدین (علیه السلام).

وجود آرامگاه امام زاده محمد باقر با گنبد و گلدسته های براق و قادر دیرینه در اواسط روستا جذابیت وروحانیت خاصی به‌این روستا بخشیده میباشد كه از گوشه و کنار و اكناف بخصوص ماه مبارك رمضان و روز های محرم برای جاری ساختن مراسم عزاداری و طلب حاجت به انجا روی میاورند. طبق لحاظ كارشناسی ارثیه فرهنگی خراسان آرامگاه در قرن ۶ هجری تشکیل‌شده در دیوار حیاط امام زاده شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  درج شده: مرقد شاهزاده باقر بود اسفیدان از تربتش ایمن بود.


برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 6 ]

[ چهارشنبه 13 دی 1402 ] 13:31 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]