آرامگاه رفعت سمنانی

آرامگاه رفعت سمنانی در محوطه مسجد سجاد مشهد  پادشاه عبدالعظیم واقع گردیده است .محمد راستگو رفعت سمنانی دارای اسم و رسم به رفعت سمنانی (۱۲۶۱-۱۳۱۰ شمسی) از شاعران صوفی ‌مسلک اهل ایران میباشد. او در سمنان زاده شد و بعداز علم آموزی ابتدا جوانی به طهران رفت. بعداز مسافرت به حج در سلک دراویش نعمت‌اللهی پادشاه‌شاهی درآمد و مدتها در گناباد از محضر پاد شاه علیشاه به کار گرفت. 

روزگاری نیز در نیشابور، نهاوند و خراسان بسر موفقیت. وی بیش تر از هر چیز به دیدار و مصاحبت با عرفا مایل بود،به طوریکه در آثارش مشاهده می شود در برخی کشورهای آسیایی و عربی به سیر و سیاحت پرداخت. اثرها اشعار رفعت، در «طومار سخنوران» نوشتن  رزرو مسجد سجاد مشهد  اسداللّه ایزد گشسب، ۴۵٬۰۰۰ بیت تقریب زده شد‌ه‌است. ولی رفعت در پیشگفتار‌ای که بر کتاب « سرالاسرار» خود نوشته، اثرها خویش را ۵۰٬۰۰۰ بیت بیان نموده است. به‌هرحال اینک فقط حدود ۱۱٬۰۰۰ بیت از اثر ها وی ما‌نده میباشد. یعنی نزدیک به ۷٬۰۰۰ بیت در کتاب شعر و ۶٬۰۰۰ بیت در سرالاسرار (تعبیر سوره یوسف).

رفعت در ذهن ها، قصیده‌ها و غزل‌ها نوآور عدم وجود، همانگونه که در اشعار یکنواخت و یکسان عصر قاجاریه و اولِ مشروطیت نوآوری معدود بود. پزشک آدرس مسجد سجاد مشهد  ذبیح‌الله صفا در پیشگفتار کتاب اشعار رفعت، خلال حمد از برخی از شعرها و تفکرات عارفانه وی، به مواقعی از خطاهای شعر سرا در کاربرد واژه و کلمه‌ها و ساخت ترکیبات صحیح اشاره کرده و ادله آن را به دور بودن رفعت از دور و اطراف‌های قانونی و کلاسیک وقار دانسته میباشد. رفعت تا نقطه پايان قدمت، زندگ ی بی‌تلکف خویش را رها نکرد و تا زنده بود مجرد زیست و همسری سپردن نکرد. او سال‌های پایان قدمت را در طهران به‌راز پیروزی و در سال ۱۳۱۰ شمسی (بر اساس با ۱۳۵۰ قمری) درگذشت و در محوطه آرامگاه پادشاه‌عبدالعظیم در شهر ری به خاک ودیعت شد.

حاجي محمد راستگو متخلص به رفعت كه سازه بر گفته معمرين سمنان شعوري تخلص داشته میباشد (ولي در اثر ها مو جود وی اين تخلص شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  مو جود نيست ).


برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 7 ]

[ دوشنبه 11 دی 1402 ] 15:44 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]