مسجد تاریخانه دامغان

ایجاد کرد مسجد دامغان را در سابق مسجد سجاد مشهد  ترین مجال ممکن، یعنی جلوس او‌لین خلیفه عباسی در سال ۱۳۲ ق و سلطنت هارون الرشيد از ۱۷۰ تا ۱۹۳ ق، یعنی نزدیک به وسط قرن دوم هجری می قدرت تصور کرد.

مسجد تاریخانه دامغان، تاثیر تصویب‌گردیده در فهرست اثر ها ملی کشور ایران یک کدام از کهن ترین مساجد کشور‌ایران بوده و در جنوب شرقی شهر دامغان واقع شد‌ه‌است.

پلان و ساختار مسجد تاریخانه

طرح کلی نقشه مسجد تاریخانه مسجـد درزمینی رزرو مسجد سجاد مشهد  به مساحت ۶۲ × ۷۰ متر بـنـا شـده میباشد که مشتمل بر بخشهای زیر میباشد:

نصیب اولیه مسجد تاریخانه

زمینی میباشد، از بقایای مسجد نخستین، بـه شـكـل مسـتطيل و دربرگیرنده دو ورودی، یکی‌از در ضلع غربی و دیگری در ضلع جنوب، که با سه پلکان به صحن زیرزمین مسجد پیوند می خورد. اثرها چهارستون متصـل به دیوار ضلع غربی، شرقی و شمالی جای‌دارد، کـه آدرس مسجد سجاد مشهد  نـشـانـگـر مـسـقـف بـودن ایـن بـخـش در زمان نخستین آن میباشد مساحت داخلی این نصیب ۱۴ × ۲۰ متر میباشد.

قسمت دوم مسجد تاریخانه

در غرب نصیب نخستین مسجد تاریخانه، راهرو دیرین که از شمال بوسیله یک در چوبی و دو سـکـوی پـهـن بـه بـنـا مـتصـل مـی شـود، بـه چـشـم می‌خورد. ایـن شماره تلفن مسجد سجاد مشهد  راهرو ۲۰ متـرطـول و چهار متر پهنا داراست. در راهروی دیگری نیز که راهرو را به صحن جديد وصل می نماید، در قسمت غربی این بخش جای‌دارد. ایـن منـاره و راهرو از سابق ترین قسمت های سازه به شمار میایند. مناره ذکر شده ۱۰۵ پله دارااست و بلندی داخل منار ۳۱ متر و خارج آن از سـطـح زميـن حـدود ۳۲ متر میباشد.


برچسب ها: مسجد سجاد مشهد , رزرو مسجد سجاد مشهد , آدرس مسجد سجاد مشهد , شماره تلفن مسجد سجاد مشهد ,

[ بازدید : 4 ]

[ شنبه 20 آبان 1402 ] 13:15 ] [ شهریار شاهان ]

[ ]

ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]